Posiedzenie rozpoczął przewodniczący Rady, Pan Leszek Langer. – Niezmiernie miło mi gościć Państwa na jedenastym już posiedzeniu Rady obecnej kadencji. Mam nadzieję, że obrady przebiegną w sposób sprawny i merytoryczny – mówił dyrektor wydziału Integracji i Rynku Pracy. – Na początku proponuję przyjąć porządek dzisiejszych obrad, a następnie protokół z poprzedniego, dziesiątego posiedzenia Rady – kontynuował dyrektor Langer.
Obydwa punkty zaakceptowano jednomyślnie, po czym głos zabrała Pani Stanisłąwa Skwarło, dyrektor Sądeckiego Urzędu Pracy. – Przybliżę Państwu bieżącą sytuację na sądeckim rynku pracy. Są to dane aktualne z Głównego Urzędu Statystycznego na 28 lutego – mówiła Pani dyrektor. – Zarejestrowanych bezrobotnych w ewidencji SUP mamy 2882 osoby, z czego 1541 stanowią kobiety, co daje około 53,5 procent. Wskaźnik ten od dłuższego czasu utrzymuje się na podobnym poziomie – kontynuowała. Dodatkowo omówiona została stopa bezrobocia w Nowym Sączu, która wyniosła na koniec lutego 6,2 procent, co w zestawieniu rok do roku wykazało znaczącą tendencję spadkową (o 2,2 proc.). Przeanalizowano również kwestie związane z osobami uprawnionymi do pobierania zasiłku, bezrobotnymi w szczególnej sytuacji na rynku pracy, profilowaniem oraz ofertami pracy, jakie wpływają do urzędu.
Następnie Pani Teresa Połomska, zastępca dyrektora SUP ds. Rynku Pracy, podsumowała gospodarowanie środkami Funduszu Pracy za rok 2016. – Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 25 sierpnia 2014 r. w sprawie algorytmu ustalania kwot środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań w województwie (Dz. U. z 2014 r. poz.1294) oraz zgodnie z podziałem środków dokonanym przez samorząd województwa (wg określonych przez sejmik województwa kryteriów) w 2016 r. samorząd Miasta Nowego Sącza otrzymał i pozyskał środki Funduszu Pracy na finansowanie następujących zadań – rozpoczęła Pani Teresa Połomska. Omówiono takie wydatki jak:
- Wypłaty obligatoryjne – w wysokości faktycznych potrzeb z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków dla bezrobotnych, dodatków aktywizacyjnych, świadczeń integracyjnych i należnych składek na ubezpieczenia społeczne od tych świadczeń,
- Programy promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia
i aktywizacji zawodowej:
- w wysokości ustalonej algorytmem dla samorządu powiatowego (w ramach których realizowano program specjalny pn. „Praca łączy pokolenia", programy regionalne „Gwarancja 50+" i „Konserwator" oraz Program Aktywizacja i Integracja),
- środki z puli samorządu województwa na programy współfinansowane z EFS; Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) oraz Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego (RPO WM),
- środki na finansowanie programu skierowanego do bezrobotnych do 30 roku życia (art.150f ustawy),
- środki z rezerwy Ministra na finansowanie trzech programów uruchomionych centralnie, tj. dla osób:
– w wieku 30-50 lat,
– w szczególnej sytuacji na rynku pracy – art.49 ustawy.
- Inne fakultatywne zadania – dotyczące m.in. eksploatacji systemu informatycznego, obsługi świadczeń wypłaconych bezrobotnym, kosztów wysyłki wezwań i zawiadomień, opracowywania i rozpowszechniania informacji o usługach Urzędu – w wysokości ustalonej algorytmem.
Na zakończenie wystąpienia Pani Teresa Połomska omówiła dodatkowo dwa zadania realizowane przez Sądecki Urząd Pracy na aktywizację lokalnego rynku pracy:
– Krajowy Fundusz Szkoleniowy (środki przeznaczone na pokrycie kosztów kształcenia ustawicznego dla pracodawców i pracowników),
– PFRON (finansowanie zadań w zakresie aktywizacji osób niepełnosprawnych poszukujących pracy nie pozostających w zatrudnieniu).
Wydatki kasowe Sądeckiego Urzędu Pracy ogółem zamknęły się kwotą 12 694 349,49 zł i były wyższe od poniesionych w 2015 r. o 8,4% (2015 r. – 11 709 327,45 zł). Najwyższy bo 81,2%, udział w strukturze w/w wydatków zajmowały wydatki limitowane środków Funduszu Pracy – 10 307 549,49 zł i Krajowego Funduszu Szkoleniowego 11,5% – 1 455 802,24 zł. W ramach tych środków zrealizowano 3 230 osobo/usług, w tym 2821 osobo/usług dla osób, które rozpoczęły udział w programie w 2016 roku, a pozostałe 409 dla osób, które rozpoczęły udział w 2015 r. i kontynuowały w 2016 r.
W kolejnym punkcie porządku obrad głos zabrała Pani Sylwia Lachowska, kierownik Działu Programów Rynku Pracy w SUP. Pani kierownik omówiła strukturę wyboru form aktywizacji zawodowej bezrobotnych i innych uprawnionych osób w ramach łącznej kwoty ustalonej dla miasta Nowego Sącza zgodnie z algorytmem na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz innych zadań fakultatywnych w 2017 roku. Rada jednogłośnie i pozytywnie zaopiniowała i przyjęła uchwałę.
Następnie Rada Rynku Pracy, po zapoznaniu się z założeniami programu specjalnego pn. „Czas na pracę", – pozytywnie zaopiniowała celowość realizacji w/w zadania przez Sądecki Urząd Pracy w Nowym Sączu, w tym w szczególności po uwzględnieniu:
– Liczby osób objętych programem i kryteriów doboru tych osób, tj. 10 osób długotrwale bezrobotnych bez doświadczenia zawodowego oraz z ustalonym III profilem pomocy. Aktywizacją w ramach programu obejmowane będą w pierwszej kolejności osoby zarejestrowane powyżej 12 m-cy, osoby bez kwalifikacji zawodowych, osoby w wieku do 30 r.ż. oraz kobiety.
– Zakładanych rezultatów programu specjalnego, w tym w ramach poszczególnych działań, tj. realizacja staży dla 10 osób wraz z usługami pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego, ze skierowaniem na badania lekarskie oraz z zastosowaniem specyficznego elementu wspierającego zatrudnienie w postaci usługi pn. „Przygotowanie do pracy".
Założono, że w wyniku uczestnictwa w programie „Czas na pracę" zatrudnienie podejmie co najmniej 5 osób. Dodatkowo przeanalizowano i założono następujące wskaźniki przy realizacji programu:
- planowana efektywność kosztowa programu specjalnego na poziomie 19 400,00 zł/os.
- planowana efektywność zatrudnieniowa programu specjalnego na poziomie 50%,
- zakładane (planowane) koszty realizacji programu w wysokości 97 000,00 zł ogółem w ramach środków Funduszu Pracy przyznanych algorytmem dla Miasta Nowego Sącza na realizację programów promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w roku 2017 oraz planowanych kosztów poszczególnych przedsięwzięć w wysokości:
|
|
Kolejnym punktem posiedzenia Rady było wydanie opinii w sprawie umorzenia kosztów sądowych i kosztów zastępstwa prawnego powstałych w związku z dochodzeniem zwrotu nienależnie wypłaconego dofinansowania studiów podyplomowych z Funduszu Pracy. Dyrektor Stanisława Skwarło bardzo dokładnie i szczegółowo przedstawiła sytuację, w której znalazł się jeden z beneficjentów programu. Po szczegółowej analizie Rada wydała w tej sprawie pozytywną opinię.
Na zakończenie spotkania przewidziano dyskusję i wolne wnioski. Głos zabrał Pan Henryk Najduch, z firmy Nowomag, który zwrócił uwagę na brak na rynku pracy specjalistów – spawaczy. Poprosił o informację nt. ewentualnych szkoleń pracowników i bezrobotnych w tym zawodzie. Spotkanie zakończył przewodniczący, Pan Leszek Langer, życzył w imieniu swoim oraz Prezydenta Ryszarda Nowaka wszystkim obecnym na sali zdrowych i spokojnych Świąt Wielkiej Nocy.