Światowy Tydzień Przedsiębiorczości (eng. Global Entrepreneurship Week) to ogólnoświatowa inicjatywa, mająca na celu promowanie idei przedsiębiorczości wśród osób młodych. Co roku w listopadzie rzesze uczestników spotykają się na całym świecie z przedsiębiorcami, przedstawicielami instytucji wspierających biznes oraz pracownikami szkół wyższych, którzy gotowi są do dzielenia się wiedzą i zdobytym doświadczeniem. To również znakomita okazja do podsumowania szeregu inicjatyw realizowanych w trakcie danego roku. Sądecki Urząd Pracy od kilku lat współpracuje z instytucjami w ramach ŚTP. W tym roku święto przedsiębiorczości trwało od 13 do 16 listopada.
Uczestnicy warsztatów w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości
Głównym celem Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości była promocja działań związanych z aktywnością osób młodych na rynku pracy. Szkolenia miały za zadanie motywowanie i udzielanie pomocy w podjęciu działań zmierzających do założenia własnej działalności gospodarczej przez osoby wchodzące na rynek pracy. Koordynatorem całego przedsięwzięcia był Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Sądecki Urząd Pracy aktywnie włącza się w organizację wydarzeń w ramach światowego tygodnia przedsiębiorczości od 8 lat.
W ramach projektu zorganizowano grupową informacje zawodową pn. Urzędowe drogowskazy na mapie przedsiębiorcy oraz przeprowadzono warsztaty pn. Analiza predyspozycji przedsiębiorczych. Planowanie własnej działalności gospodarczej. Zajęcia odbyły się w siedzibie Sądeckiego Urzędu Pracy w Nowym Sączu przy ul. Węgierskiej 146. Jednym z zaproszonych gości był Pan Łukasz Basiaga, przedstawiciel Lokalnego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Nowym Sączu, który w swojej prezentacji przedstawił rodzaje dofinansowań przeznaczonych na rozpoczęcie działalności gospodarczych. Prelegent omówił również finansowe formy wsparcia dla firm już istniejących, poruszył także temat możliwości podnoszenia własnych kwalifikacji, bądź zatrudnionych pracowników w formie szeregu szkoleń i staży, na które możliwe są dofinansowania.
Alina Marek, dyrektor wydziału Przedsiębiorczości i Funduszy Zewnętrznych Urzędu Miasta Nowego Sącza
Kolejnym gościem była Pani Anna Wroniewicz - przedstawicielka Nowosądeckiego Inkubatora Przedsiębiorczości (NIP). Podobnie jak Pan Łukasz Basiaga, poruszyła temat dofinansowań, jakie oferuje NIP. Dodatkowo przedstawicielka Inkubatora Przedsiębiorczości zaoferowała pomoc w wyborze ścieżki kariery zawodowej oraz innych instrumentów, jakie realizuje Inkubator (m.in. szkolenia, doradztwo i szereg form wsparcia tj. spotkania z prawnikiem czy coachem).
Na zakończenie pierwszego dnia Pan Jerzy Uryga - specjalista ds. Programów z Sądeckiego Urzędu Pracy - przedstawił rodzaje wsparcia finansowego oferowanego przez Urząd Pracy. Szczegółowo omówił dofinansowania dla każdej grupy wiekowej na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.
Adam Wąsowski nadinspektor z Państwowej Inspekcji Pracy w Nowym Sączu
Osoby biorące udział w warsztatach z chęcią uczestniczyły w zajęciach, jakie w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości zorganizowała Pani Anita Kałyniuk, doradca zawodowy SUP. – Jestem bardzo zadowolony z prowadzonych spotkań oraz ich poziomu – powiedział Pan Kamil, jeden z uczestników warsztatów. –Dzięki zajęciom poznałem szczegóły związane z wypełnieniem wniosku o dofinansowanie działalności gospodarczej. Na wszystkie pytania otrzymałem merytoryczną odpowiedź, co spowoduje, że proces aplikacji o środki znacznie się skróci, ponieważ nie będą konieczne poprawki i ewentualne uzupełnienia.
Warsztaty umożliwiły również analizę i rozwój osobistych predyspozycji przedsiębiorczych. Licznie przybyli bezrobotni, a już niedługo miejmy nadzieję przedsiębiorcy, mieli doskonałą okazję do zadawania pytań eksportom i rozwiania wszelkich wątpliwości związanych z podjęciem próby uzyskania finansowanego wsparcia oferowanego przez nowosądeckie instytucje. Podczas panelu przeprowadzono dyskusję dotyczącą przygotowania przyszłych przedsiębiorców do zmierzenia się z realiami, jakie stawia przed nimi rynek pracy. – Zajęcia utwierdziły mnie w przekonaniu, że wszystko to, co robię, wskazuje na dobrze obrany przeze mnie kierunek. Podążam we właściwą stronę i tego się będę trzymał – powiedział Pan Tomasz, uczestnik zajęć.
Jarosław Zyzda przedstawiciel Urzędu Skarbowego w Nowym Sącz
Niektórzy z obecnych na szkoleniu jeszcze w tym roku planują założenie własnej firmy. Ich decyzja jest zależna od możliwości pozyskania środków z Sądeckiego Urzędu Pracy. Część osób, tworząc swój biznes plan, w harmonogramie wpisuje rok 2019 – W przyszłym roku Urząd otrzyma kolejne pieniądze na realizację dofinansowań, a kilka miesięcy nie stanowi dla mnie problemu. Mam czas na zbadanie rynku oraz obserwację potencjalnej konkurencji. Mój pomysł na biznes z pewnością wypali. W końcu będę dla siebie sterem, żeglarzem i okrętem – komentuje jeden z uczestników warsztatów.
– Co roku wychodzimy z inicjatywą w stronę bezrobotnych, którzy chcą otworzyć własny biznes. Spotkania, które dla nich przygotowujemy, są ciekawe i potrzebne, przekazujemy na nich wiedzę niezbędną do prowadzenia własnego biznesu – mówi Pani Anita Kałyniuk, doradca zawodowy SUP. – Zajęcia nastawione są na autorefleksję i postawienie sobie pytania czy droga, którą wybraliśmy jest właśnie ta, którą chcemy iść. Biznes niesie za sobą wiele zagrożeń, wiąże się z podejmowaniem ryzyka. Dobrze jest się do tego odpowiednio przygotować. Zachęcam do korzystania z tego rodzaju spotkań w Sądeckim Urzędzie Pracy. Zajęcia są darmowe, a nabyta wiedza bezcenna.
Ostatni dzień wydarzeń był okazją do zapoznania się ze szczegółami związanymi z funkcjonowaniem firmy, jakie przekazani goście z Urzędu Miasta, Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Pani Alina Marek, dyrektor wydziału Przedsiębiorczości i Funduszy Zewnętrznych Urzędu Miasta Nowego Sącza, przybliżyła uczestnikom, jak wygląda proces rejestracji firmy, którego można dokonać w jednym okienku w urzędzie przy ul. Narutowicza 6 w Nowym Sączu. – Wystarczy dowód osobisty – powiedziała. Poinformowała także uczestników spotkania, jakie są korzyści dla firm zakładanych w Nowym Sączu, będącym jednym z siedmiu miast Polski należących do specjalnej strefy ekonomicznej. – Zachęcam do zapoznania się z poradnikiem dla przedsiębiorców dostępnym na stronie Urzędu Miasta Nowego Sącza – powiedziała Pani Alina Marek na zakończenie.
Pan Piotr Sułkowski z ZUS-u poruszył kwestię rejestracji firmy pod kątem różnych ubezpieczeń. Wyjaśnił, jak wygląda zgłaszanie do ubezpieczenia siebie oraz członków rodziny i pracowników. Informował o obowiązkowych oraz dobrowolnych ubezpieczeniach i składkach ponoszonych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Przedstawił program „Ulga na start", z którego mogą skorzystać osoby rejestrujące działalność gospodarczą po raz pierwszy lub po upływie 5 lat. Dzięki programowi nie muszą one płacić składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS przez okres 6 miesięcy. Przedstawiciel ZUS-u wspomniał również o korzyści z założenia profilu zaufanego na EPUAP, zwłaszcza z związku z wejściem w życie od 1 grudnia ustawy wprowadzenia elektronicznych zwolnień jako obowiązkowych i zastępujących wersje papierowe. – Zachęcam do zakładania platformy. Jeśli chodzi o ZUS, można w niej składać dokumenty, rozliczać się z ZUS-em, mieć wgląd do elektronicznych zwolnień lekarskich, można też zadawać pytania. Znacznie ułatwia to kontakt – informował Pan Piotr Sułkowski.
Ostatni dzień wydarzeń był okazją do zapoznania się ze szczegółami związanymi z funkcjonowaniem firmy, jakie przekazani goście z Urzędu Miasta, Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Pani Alina Marek, dyrektor wydziału Przedsiębiorczości i Funduszy Zewnętrznych Urzędu Miasta Nowego Sącza, przybliżyła uczestnikom, jak wygląda proces rejestracji firmy, którego można dokonać w jednym okienku w urzędzie przy ul. Narutowicza 6 w Nowym Sączu. – Wystarczy dowód osobisty – powiedziała. Poinformowała także uczestników spotkania, jakie są korzyści dla firm zakładanych w Nowym Sączu, będącym jednym z siedmiu miast Polski należących do specjalnej strefy ekonomicznej. – Zachęcam do zapoznania się z poradnikiem dla przedsiębiorców dostępnym na stronie Urzędu Miasta Nowego Sącza – powiedziała Pani Alina Marek na zakończenie.
Pan Piotr Sułkowski z ZUS-u poruszył kwestię rejestracji firmy pod kątem różnych ubezpieczeń. Wyjaśnił, jak wygląda zgłaszanie do ubezpieczenia siebie oraz członków rodziny i pracowników. Informował o obowiązkowych oraz dobrowolnych ubezpieczeniach i składkach ponoszonych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Przedstawił program „Ulga na start", z którego mogą skorzystać osoby rejestrujące działalność gospodarczą po raz pierwszy lub po upływie 5 lat. Dzięki programowi nie muszą one płacić składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS przez okres 6 miesięcy. Przedstawiciel ZUS-u wspomniał również o korzyści z założenia profilu zaufanego na EPUAP, zwłaszcza z związku z wejściem w życie od 1 grudnia ustawy wprowadzenia elektronicznych zwolnień jako obowiązkowych i zastępujących wersje papierowe. – Zachęcam do zakładania platformy. Jeśli chodzi o ZUS, można w niej składać dokumenty, rozliczać się z ZUS-em, mieć wgląd do elektronicznych zwolnień lekarskich, można też zadawać pytania. Znacznie ułatwia to kontakt – informował Pan Piotr Sułkowski.
Piotr Sułkowski z sądeckiego ZUSu
Następnie głos zabrał Pan Jarosław Zyzda z Urzędu Skarbowego w Nowym Sącz, który poinformował uczestników m.in. o tym, jakie mamy rodzaje podatków w Polsce. Tłumaczył zasady i formy opodatkowania, mówił też o ulgach, jakie przysługują przedsiębiorcom.
Nadinspektor z Państwowej Inspekcji Pracy – Pan Adam Wąsowski – zaznajomił o tym, czym zajmuje się PIP, jakich kontroli dokonuje oraz jakie obowiązki spoczywają na pracodawcach. Informował o niezbędnych dokumentach, które należy prowadzić w stosunku do pracowników, jakie szkolenia i uprawnienia muszą posiadać oraz m.in. o tym, jakie wymagania powinno spełniać miejsce pracy. Wszystko po to, aby na ewentualne kontrole być przygotowanym.
W tegorocznej edycji uczestnikami były osoby bezrobotne zarejestrowane w Sądeckim Urzędzie Pracy, które wyraziły chęć założenia własnej działalności gospodarczej. – Zaproszeni goście, służący merytoryczną wiedzą, to specjaliści związani z instytucjami, z którymi właściciele firm będą mieć do czynienia na co dzień. To doskonała okazja do zapoznania się z wieloma aspektami prowadzenia firmy w jednym miejscu, podczas kilku spotkań. Stanowi to duże udogodnienie dla przyszłych przedsiębiorców – powiedziała Pani Anita Kałyniuk. W wydarzeniach przygotowanych przez SUP w ramach ŚTP wzięło udział łącznie 82 uczestników. Zorganizowane zostały porady grupowe i spotkania z zaproszonymi specjalistami różnych instytucji. Każda kolejna edycja to coraz więcej partnerów, wydarzeń i uczestników.